Musikkteknologi

Forskningskonsert med Gary Bromham og Trond Engum

Se Trond Engum og Gary Bromham presentere hvordan den digitale musikkteknologien har forandret måten vi komponerer, produserer og utøver musikk på.

På denne forskningskonserten viser Trond Engum (professor, NTNU) og Gary Bromham (stipendiat, QMUL) hvordan den digitale musikkteknologien har forandret måten vi komponerer, produserer og utøver musikk på.

[show_more] Fra event:

Demokratiseringen av musikkteknologien på nittitallet har ført til et skifte i måten vi skaper og konsumerer musikk på. Lydstudioet har blitt en mobil enhet der en artist gjennom en laptop og et fåtall mikrofoner har muligheten til å produsere musikk i profesjonell lydkvalitet.

Der artisten før var bundet til å oppsøke et tradisjonelt lydstudio, kan artisten nå sette opp sitt eget lydstudio der de ønsker å jobbe. Hvordan har dette endret arbeidsmetodene innenfor musikkproduksjon, og har det ført til forandringer i måten vi tilnærmer oss kunsten å produsere musikk?

Ved å ta eksempler fra sine egne arbeider kommer Gary Bromham og Trond Engum til å diskutere og demonstrere hvordan denne utviklingen har endret deres arbeidsstrategier.

Gary Bromham er komponist og musikkprodusent med 32 års erfaring, og er for tiden PhD student ved Queen Mary University of London

Trond Engum er komponist, gitarist og musikkteknolog ansatt som professor ved Institutt for musikk NTNU.[/show_more]

Full konsert: